Service på sjukhuset
Här finns praktisk information för dig som besöker Norrtälje sjukhus.
Hitta till oss
Parkering
Vi har parkeringsplatser där du kan parkera upp till två timmar med P-skiva. Tillfälligt parkeringstillstånd, till exempel i samband med dagoperation, kan ordnas via kundtjänst i huvudentrén.
Laddstolpe för elbil med två platser finns på besöksparkeringen, nära huvudentrén. Elbilen får stå parkerad med p-skiva så länge laddning pågår, dock max 2 timmar.
OBS! Den 1 februari 2021 införs parkeringsavgift för patienter och besökare som parkerar vid Norrtälje sjukhus. Avgiften är 10 kr per timme dygnet runt. Besökare kan betala med flera olika parkeringsappar, SMS och i betalautomater. För patienter och besökare som behöver parkera under en längre period uppnås maxtaxa efter 48 betalda timmar. Därefter är biljetten giltig ytterligare 5 dygn (det vill säga 7-dagarsbiljett kostar motsvarande taxa för 48 timmar).
Mer information om de nya parkeringsreglerna i nyhet på vår hemsida.
Centralkassa
Du som ska besöka en mottagning på Norrtälje sjukhus anmäler dig i centralkassan i sjukhusets huvudentré.
Om du ska besöka akuten eller röntgen anmäler du dig inte i centralkassan utan går istället direkt till mottagningens reception.
Självincheckning
Du som ska betala patientavgift för besöket tar en kölapp och får hjälp i kassan. Du som är under 18 år, över 85 år eller har frikort kan istället använda någon av automaterna för självincheckning för att anmäla dig. De finns i huvudentrén samt i entrén till gamla sjukhuset. Därefter går du till mottagningens väntrum.
Apotek
Apotek Hjärtat ligger på entréplan. Om du inte vill besöka apoteket fysiskt kan du expedieras via ett fönster. Ring då 0176-326199 eller knacka på apotekets fönster.
Mer info om apoteket hittar du här:
Apotek Hjärtat, Norrtälje sjukhus
Mat och dryck
Mat och dryck finns att köpa i sjukhusets restaurang Byssan och på sjukhuscaféet, som ligger nära entrén. Vid caféet finns också en varuautomat som är tillgänglig dygnet runt.
Öppettider
Byssans meny
Tolkhjälp till andra språk, syn- och hörseltolk
Som patient har du rätt att få begriplig information om till exempel ditt hälsotillstånd och hur den undersökning, vård eller behandling du behöver, går till.
Om du har svårt att förstå och tala svenska, kan du få tolkhjälp. Om du har en hörselskada, är döv eller dövblind har du rätt till teckenspråkstolk. Tolkhjälp kostar inget, men mottagningen du ska besöka kan behöva veta det i förväg så att de hinner kontakta en tolk.
Om tolktjänster på 1177 Vårdguiden
Trådlöst nätverk (wifi)
Som patient, anhörig eller besökare har du möjlighet att koppla upp dig och surfa på vårt trådlösa nätverk med din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Be personalen om inloggningsuppgifter.
Mobiltelefoner och annan trådlös kommunikation bör inte användas närmare än 1,5 meter från elektroniskt styrd medicinteknisk utrustning som används på patient. Därför kan det i vissa av våra lokaler finnas förbud mot att använda mobiltelefon och dator med trådlöst nätverk.
Fakturaärenden
På patientkontoret kan som patient betala alla räkningar som gäller vård i Tiohundra. Patientkontoret hittar du i centralkassan i entrén till nya sjukhuset.