Hoppa till innehåll

Telefonistörning påverkade verksamheter

2024-02-01

Problem uppstod vid nödvändig uppgradering av telefonin med planerad påverkan om några minuter under två tillfällen. Bland annat skulle uppgraderingen kunna leda till att samtal bröts och att nya samtal inte kunde kopplas upp. 

Uppgraderingen gick inte enligt plan. Trots flera försök att återfå normal drift uppstod i stället nya problem. Normaldrift återkom först 1,5 dygn senare. Ingen patient eller brukare kom till skada under händelsen.

En felhändelse var att krisledning inte upprättades för att identifiera hur denna händelse skulle kunna påverka hela Tiohundra. Detta i sin tur ledde till att händelsen fick ett sjukhusfokus och att trygghetsjouren, som är en samordnad funktion även för privata utförare av hemtjänst och omsorg, inte fick information om driftstörningens omfattning. Trygghetsjouren fick information först vid midnatt.

Komplettering 2024-04-15

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer inte att vidta några åtgärder. IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada.