Mål, strategier och utmaningar för kommande år

Övergripande mål
Digitalt och fysiskt tillgänglig hälsa, vård och omsorg
- Vi ökar den digitala och fysiska tillgängligheten för våra patienter, brukare och boende.
- Vi utvecklar moderna kommunikationskanaler utifrån kundens behov.
Vi är förebilder och nytänkande
- Vi använder lämpliga metoder för att uppnå hög kvalitet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet.
- Vi arbetar förebyggande och hälsofrämjande.
Vi är stolta arbetsgivare
- Vi har stolta chefer och medarbetare som är engagerade, delaktiga och som utvecklas.
- Vi skapar god arbetsmiljö genom att samarbeta och utbilda över gränserna.
Strategier
Vi ska vara köfria, topprankade, kostnadseffektiva.
- Köfritt kan till exempel innebära korta väntetider, snabb hjälp eller hög tillgänglighet.
- Topprankade kan till exempel vara uppfyllda kvalitetskrav eller bra resultat i patient- eller brukarenkäter.
- Kostnadseffektivitet kan vi uppnå till exempel genom smarta arbetssätt och med hjälp av ny teknik och digitala verktyg.
Utmaningar för kommande år
Bolaget har identifierat tre områden som är våra utmaningar och som det kommer att vara fokus på under 2023: Bemanning, arbetssätt och chefs- och ledarskap. Om vi inte har kontroll över detta försämras förutsättningarna att bedriva en säker vård.
Om vi så bara genomför några få förbättringar har vi större möjlighet att uppnå en säker vård och omsorg. Vi arbetar därför fortlöpande med ständiga förbättringar.
Vårt patientsäkerhetsarbete – en sammanfattning
Tiohundras chefläkare sammanfattar patientsäkerhetsarbetet under 2022.

Förutsättningar för säker vård
Så hjälper våra mål, strategier, ledning och styrning oss att bedriva en säker vård.

Vad gör vi för att få en säker vård?
Det här gör vi för att bedriva en säker vård i dag och i framtiden.
2023-02-15